Maya Vedel

Samtalepartner, psykoterapeut og pædagogisk rådgiver

Hej! Det er mig der er Maya!


Kort fortalt om mig: Jeg ved en del om at være neurodivergent (autisme, ADHD, ordblindhed, OCD). Jeg har taget uddannelse indenfor området, arbejdet med det i flere år og er selv pårørende til en neurodivergent person. Så jeg ved noget om den faglighed og viden der er på området - og så ved jeg hvor svært det kan være, at få den rette hjælp. Den hjælp der faktisk hjælper.


Den der dobbelthed der kan være i, at man gerne vil have hjælp, men at hjælpen skal være en hjælp der passer til MIG og at det gør skemaer, øvelser, osv. ikke nødvendigvis. Og at der derfor kan være behov for at gå HELT i detaljer med hvad der fungerer og hvorfor og hvordan man måske med få ændringer der giver MENING kan få lidt nyt til gradvist at ske. 


Et eksempel er, at man kan have svært ved at stå op om morgenen. Så er det hurtigt at sige det handler om en ny alarmklokke, eller at nogen skal ringe og vække en, eller at man går for sent i seng. Men i virkeligheden kan der være MANGE flere grunde til at man ikke kan stå op. 


Det kræver nogen gange noget tid at finde frem til hvad der kan ændres og hvordan det skal ændres. Men den tid er godt givet ud, for i processen lærer man sig selv at kende og har man først fundet ud af hvad der hjælper en til at komme op om morgenen eller hvad der skal til, så skal man måske aldrig beskæftige sig lige så grundigt med det igen. 


Hvorfor ved jeg noget?


Jeg har de sidste tre år lavet selvforståelsesforløb for voksne med en autismediagnose for den kommune jeg bor i. 

Forløbet har jeg selv lavet, baseret på forskelligt materiale og den viden jeg har fået fra f.eks. autismepiloten, som jeg har taget.


Gennem forløbet har jeg undervist og talt med over 60 voksne autister fra 18-55. Hvert eneste forløb har været forskelligt og hver eneste menneske med autisme er vidt forskelligt og dog oplever de også meget genkendelse i hinanden i forløbet. 

Udover forløbet i selvforståelse har jeg drevet en "netværksgruppe" i alle årene også, hvor deltagere af forløbet kan komme. Der har vi både lavet sociale ting og taget emner op som i grupperne. 

Ved siden af undervisning og ledelse af de to grupper har jeg arbejdet på et bosted for normalt- til højtbegavede autistiske voksne som socialpædagog. Her er min funktion at være kontaktperson, have snakke med beboerne og hjælpe med at få hverdagen til at indeholde lidt mindre stress og lidt mere af det der for den enkelte giver et godt liv. 


Alt det for at sige, jeg glæder mig til at snakke med dig, og jeg oplever efterhånden jeg ved lidt om det jeg snakker om og så ved jeg især, at jeg ikke ved hvad der er rigtigt for andre. Så i snakke med mig kommer du selv på banen, men jeg hjælper dig frem mod hvad der er det rigtig for dig. Og jeg tror på du kan mærke hvad der er det rigtige, også selvom du ikke tænker du kan det.


Jeg glæder mig til at tale med dig!


Lidt mere konkret om min baggrund:


  • Uddannet lærer, har arbejdet som lærer, men mest som pædagog.
  • Uddannet psykoterapeut, relationsterapeut
  • Uddannet i Acceptance and Commitment Therapy (ACT)
  • Uddannet autismepilot fra Specialområde Autisme, Region Midtjylland
  • Uddannet gruppeleder ved DFTI
  • Arbejdet på skoler, specialskoler, SFO, bosteder
  • Arbejdet de sidste 5 år på §107 bosted for voksne, normalt- til højtbegavede autister
  • Arbejdet de sidste tre år med selvforståelse for voksne autister i Syddjurs Kommune i både grupper og i individuelle forløb

Antal persone med ASF* i Danmark



64.972

Procent af personer med ASF* der også har en ADHD/ADD-diagnose


35,2%

Antal personer med ASF* på Djursland



958

* ASF står for Austisme Spektrum Forstyrrelse